De knuppel in het hoenderhok
Wie een beetje oplet kan er niet omheen: we lopen tegen de grenzen aan van wat ecologisch, economisch en maatschappelijk mogelijk is. Maakbaarheid is een illusie. Helaas. Want eerlijk is eerlijk, ik ben een fan. Ik houd van het idee van maakbaarheid en heb het ruim twee decennia gepropageerd in stapels mooie plannen en inspirerende strategieën. Voor mij prikkelt maakbaarheid de fantasie en boost de energie. De maakbaarheidsillusie voortziet in hoop, vertrouwen in de toekomst - dat het wel goed komt.
Als maakbaarheid een illusie is, komt het dus ook niet zonder meer goed. En dat is voor steeds meer mensen merkbaar in hun dagelijks leven. Binnen verschillende overheidsorganisaties zag ik van dichtbij hoe goedbedoelde regels en systemen mensen kunnen beperken of zelfs beschadigen. Hoe structuren die ooit bedoeld waren om te helpen, nu in de weg zitten.
Het is de menselijke reflex om een gevoel van veiligheid en controle te zoeken in structuren en ervaringen uit het verleden. Dit zie je ook binnen bedrijven terug. De coronacrisis, klimaatverandering, grote ordeverschuivingen wereldwijd en de oneindige stroom aan veranderingen die organisaties overspoelen, roepen een reflex van beheerdrift op - gestoeld op een andere illusie, die van voorspelbaarheid.
Onze manieren van organiseren zijn gericht op voorspelbaarheid en controle. Steeds vaker botsen we op de grenzen van hoe we alles hebben ingericht. In beleid, in systemen, hoe we samenwerken en in de verlammende bureaucratie.
Wat ooit overzicht gaf, voelt nu als een keurslijf. Je mag blij zijn als je in de waan van de dag ergens invloed op hebt kunnen uitoefenen. Tijd om uit te zoomen en te reflecteren of je met de juiste dingen bezig bent en of je dit naar eer en geweten doen, is er vaak niet.
Hoe stuur je als alles continu in beweging is?
De wereld is grilliger, ontwikkelingen volgen elkaar steeds sneller op en de toekomst is onvoorspelbaar. Hoe anticipeer je op een omgeving die continu in beweging is? Wendbaarheid en flexibiliteit zijn cruciaal om relevant te blijven of zelfs om te overleven.
Stuurt jouw organisatie ook op voorspelbaarheid en controle. Ja? Best logisch natuurlijk, want dat heeft lang gewerkt. Maar in een wereld die steeds minder voorspelbaar is, merk je vast dat model begint te knellen. Je bent niet de enige, steeds meer mensen ervaren dit. Weten dat het anders kan of moet, maar precies weten hoe of er gewoonweg niet aan toe komen.
Als controle de norm wordt, verdwijnt de energie
In organisaties zie ik mensen die met de beste bedoelingen proberen hun werk te doen, maar stap voor stap worden ingehaald door overleggen, regels en formulieren. Ze willen bijdragen. Maar het systeem vraagt vooral om vinkjes. Proactiviteit verdwijnt en creativiteit verdampt.
De manier van organiseren haalt de energie uit organisaties en de mensen die ermee te maken hebben. Het haalt het plezier uit het werk, remt vernieuwing en maakt het moeilijk om nog verschil te maken. Voor klanten, collega’s en voor jezelf.
Wie vooral stuurt op controle stimuleert niet en laat geen ruimte voor ontwikkeling. Deze organisaties verliezen de verbinding met hun medewerkers, de betrokkenheid en uiteindelijk het vertrouwen. Het gaat ten koste van de wendbaarheid en de klantbeleving.
Op termijn ondermijnt het de reputatie, want als het intern niet klopt gaan klanten, partners en de buitenwereld twijfelen aan de authenticiteit en betrouwbaarheid, juist op de momenten dat het erop aankomt.
Voor leiders die vooruit willen
Herken je dat je organisatie blijft draaien, maar dat het échte verschil uitblijft? Dat je mensen inzet, plannen maakt, gesprekken voert, maar dat het niet stroomt?
Ik werk met bestuurders, directeuren en managers die daar eerlijk naar durven kijken. Niet omdat ze het niet goed doen, maar omdat ze voelen dat het beter kan of moet. Anders. Slagvaardiger. Mensgerichter. Prettiger. Zodat het niet alleen winst, maar ook energie oplevert.
Ze willen focus en ruimte, in plaats van geleefd worden door de waan van de dag. Een heldere toekomstvisie en een missie die inspireert. Ondersteunt door een manier van organiseren die hun medewerkers stimuleert en faciliteert, zodat klanten en andere stakeholders het bedrijf ook zo ervaren.
Iedere leider wil het boegbeeld zijn van een organisatie die een voorbeeld is in de markt, die het vertrouwen en de waardering krijgt van klanten en investeerders en waar mensen graag werken. Jij toch ook?
Wat ik breng
Een scherpe blik, door alle facetten en patronen heen. Een spiegel en onomwonden adviezen, in heldere taal. Ik help je ontdekken waar kansen liggen, energie verloren gaat en om dit aan te pakken. Niet met dikke rapporten, maar door met focus, doortastendheid en praktische stappen concrete resultaten te boeken. Resultaten die bijdragen aan het succes en toekomstbestendigheid van de organisatie én jouw ambities.
Met zo’n 25 jaar ervaring in uiteenlopende sectoren en opdrachten en een uitgebreid palet aan kennis, breng ik al deze disciplines samen in mijn aanpak. Ik maak gebruik van wetenschappelijke inzichten én praktijkervaring op het gebied van strategievorming, organisatieontwikkeling, organisatiecultuur, psychologie, verandermanagement, marketing en merkstrategie, reputatiemanagement, communicatie en projectmanagement.
Samen brengen we strategie en focus terug naar de essentie en verbinden die met dagelijks processen, gedrag en communicatie. Ontwikkelen we een manier van organiseren, die zorgt dat de energie binnen de organisatie optimaal kan stromen. Dat levert geen perfect plan op, maar wel een organisatie die weet ze voor staat en gaat – en wendbaar genoeg is om mee te kunnen bewegen als de markt of de wereld daarom vraagt.
Waar ik in geloof
Organisaties zijn geen machines. Het zijn levende systemen, gevormd door mensen, relaties en waarden. In een tijd waarin niets meer precies loopt zoals gepland, is sterk DNA, als basis voor een goede reputatie, belangrijker dan ooit.
-
Een duidelijke identiteit
-
Waarden die geleefd en beleefd worden
-
Een cultuur die past bij de ambities en de mensen
Daar ligt de basis. Niet in controle of perfectie, maar in duidelijkheid, focus en verbondenheid. Want in tijden van onzekerheid, heb je geen blauwdruk nodig. Je hebt een kompas nodig dat en je richting geeft en meebeweegt als de omstandigheden daarom vragen.
Je kompas bepaalt niet alleen je richting,
maar ook hoe anderen je ervaren.
Een sterke reputatie opent deuren. Een sterke reputatie is geen uitkomst van marketingactiviteiten, maar in de optelsom van strategische keuzes, gedrag en communicatie. Het is de ervaring die mensen met je op doen, dat wat mensen écht onthouden.
En als het spannend wordt, bepaalt je reputatie of je de ruimte krijgt of onder vuur komt te liggen. Daarom bouw ik altijd van binnenuit. Want als klopt aan de binnenkant, straalt je dat vanzelf uit naar buiten.